I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, March 11, 2009

Langkah2 kearah menabung

Wednesday, March 11, 2009
Mula dari awal
sekadar berkongsi, dulu semasa kecik, saya dengan adik2 memang pantang nampak duit syiling, bila bapak balik sahaja dari kerja dan ada duit syiling, kami berebut nak amek duit syiling. Kami mmg seronok menabung, biaselah, kami pun bukannya keluarga senang. Percaya atau tidak, saya masih mengamalkan tabiat menabung duit syiling.

Guna apa yang ada
Selagi barang2 yang kita ada sekarang boleh diguna dan belum rosak, kita gunalah, guna sehingga betul2 tak boleh digunakan lagi. Sy msih gana lg brg yg lama and msih bleh dgunakan.dekat rumah tv yg berumur 22 tahun masih bleh digunakan.

Beli apa yang perlu
Ini pun penting, kita senarai dulu apa yang perlu. Keperluan dan keinginan jangan dicampurkan, keinginan boleh dipenuhi, tetapi hangan selalu. Seperti contoh, kita teringin nak makan makanan mahal dan sedap, boleh...tapi jangan selalu. (megi pun sedap kan?hehehe) Anda inginkan kereta mewah seperti BMW, ape tunggu lagi, mulalah menabung!!!

Simpanan tetap
Simpan duit di dalam bank dan jangan keluarkan. Tunggulah sehingga 10 atau 20 tahun, haaa...mesti anda terkejut denganhasilnya.

Future plan
Rancang masa depan, biar kita bersusah sekarang, tetapi hasilnya lumayan kelak. Ingat, kita hidup banyak cabaran. Contoh sekarang, ramai yang di buang kerja, dahulu kita tidak terfikir pun. Kalau kita menabung, sekurang2 nya kita dapat mengurangkan bebanan kita, betul??

No comments:

Post a Comment